Vei og Anlegg bærer en arv på over 70 år med maskinmesse! Ingen andre har samlet så mange mennesker og så mye utstyr på ett sted over like lang tid.
Messe, hva er det for deg?
Om du forbinder ordet først og fremst med noe religiøst, så har du nok kommet til feil artikkel.
Skynd deg videre, her er det ikke noe for deg!
Mange forbinder ordet med et sted der man spiser mat, slapper av og slarver med kompisene på jobb. Men vi er ikke helt der heller, selv om det ligner.
Noe med varer, produkter, maskiner og sånt da…? Ja..?
Folk og utstyr på messe
Det er altså en messe der man møter folk og ser på utstyr vi tenker på, ja. Mat får du også, men det er dårlig med gudstjeneste der. På den annen side er ganske mange som har så sterke følelser for sine merker og utstyrstyper at det bikker over i det religiøse, men den diskusjonen skal vi ikke gå inn på her.

Messe, altså. Hva er det?
Lange dager? Mye gåing?
Møte venner og kjente du kanskje ikke har sett siden forrige messe?
En prat over kaffe og lunsj, eller godstemning over et glass eller tre? Hvor ellers har man tid til det?
Nyheter – og ikke fullt så nytt
Se på – og pelle på – maskiner, redskap og utstyr er viktig. Årets nyheter, eller velprøvde saker man har hørt om lenge. Kanskje nerde litt ned i detaljer og spesifikasjoner, og teste litt hvor mye selgeren egentlig kan…?

For noen handler det mye om å gå rundt, sile ut det viktigste å og slå av en prat med de meste aktuelle i noe som kan minne om en elv av nye inntrykk. For andre er det derimot mer stillestående, med dagene mer eller mindre fylt av hyggelig samtaler folk som kommer innom standen. Man har jobbet mye med en stand som forhåpentlig skiller seg ut i «elva».
Alt handler om de gode samtalene. Om å bygge og vedlikeholde relasjoner med kunder man har eller vil ha.
Signatur på handel
Å gjøre en handel er alltid moro, uansett om man signerer som kjøper eller selger. På messe er det ekstra moro, ikke minst sånne handler som landes i sene nattetimer med signatur på en lurvete serviett.
Høres noe av det kjent ut? Antakelig, om enn i varierende grad.

Alle bransjer har sine egen fagmesser. Å dra på messe er like viktig om man jobber i bygg, fisk, storkjøkken, anlegg eller hotell og restaurant. Opplevelsen av å delta på er ganske lik uansett bransje, enten det er som utstiller, besøkende, presse eller arrangør. Vi drister oss likevel til å påstå at Vei og Anlegg er noe for seg selv, i både innhold og tradisjon.
Vei og Anlegg – en lang historie
Ingen andre messer i Norge rekker Vei og Anlegg til knærne når det gjelder å samle så mye tungt anleggsutstyr og så mange hyggelige og interesserte mennesker på ett sted som Vei og Anlegg.
For ikke å snakke om over like lang tid! Vei og Anlegg har bortimot verdensrekord i lange tradisjoner som anleggsmesse.
Ikke i nærheten av noen verdensrekord for messer sånn generelt, altså. Her finner du for eksempel en liste over de fem lengstlevende messene i verden, med aner tilbake til 1870-1909. Tre av dem er i Paris (mat, bil og fly), én i London (hus / hjem) og én i California (musikkinstrumenter) – om du skulle være interessert.
Men som maskin- og anleggsmesse har Vei og Anlegg en lang historie. Helt tilbake til 1951, faktisk. Så langt tilbake har Maskingrossisternes Forening (MGF) arrangert messe. I begynnelsen var det Den Tekniske Messen foreningen arrangerte, med med maskiner og utstyr av mange slag.
Det er faktisk over 70 år siden, det. Lengre enn selveste sjefsmessa Bauma, som ble arrangert første gang i München sentrum i 1954.
Messe på flyttefot
I forbindelse med Den Tekniske Messen på Sjølyst i 1966 gjorde anleggsmaskinene sitt inntog for fullt, i et omfang så stort at man kjapt konkluderte med at messeområdet på Sjølyst var for lite. I 1970 ble det for siste gang arrangert en felles teknisk messe, mens Vei og Anlegg første gang ble arrangert under sitt nåværende navn i 1974.
Først på Ullevål Stadion, senere på Fornebu og deretter på Hellerudsletta for første gang i 1984.

Rekk opp en hånd om du har opplevd regn og søle, sol og støv på Hellerudsletta. Og kanskje litt parkeringsmoro på jordet nedenfor…?
Der var messa til og med 2018. Fra og med 2022 har Vei og Anlegg flyttet innendørs, til Nova Spektrum på Lillestrøm.

For både fagfolk og ikke-fagfolk
I alle disse årene har Vei og Anlegg vært det viktigste stedet for å vise, se på, undersøke, prøve, kjøpe og selge anleggsutstyr for tusenvis av mennesker fra hele landet. Både de tusenvis som allerede er erfarne fagfolk, og noen som aldri blir det.
Og ungdommen, da gitt! På hver messe kommer hundrevis av ungdommer som mer enn noe i verden ønsker seg inn i bransjen og maskinhytta.
Anleggsmessa er et sted der folk møter folk og maskiner. Med så lange tradisjoner har Vei og Anlegg også hatt en solid finger på pulsen til anleggsbransjen og utviklingen innen maskiner og utstyr gjennom flere generasjoner.
I dag gleder vi oss over siste skrik i maskinstyring, alskens førerkomfort, heftige spesifikasjoner og elektronikk over hele fjøla. Minigravere så små at de krabber inn i kjelleren trår til med krefter som en åttetonner for ikke mange årene siden.
Fra knemater til batteridrift
Noen gleder seg over elektrifiseringen som griper om seg, andre ønsker hele batteri- og kabelgreiene dit peppern gror. Uansett hvilken gruppe du tilhører, så kan du jo grunne litt over at en gang var knemateren en gave fra himmelen til folk som ristet helsa av seg med håndholdte borhammere.
I dag er hydraulikk den selvsagte formen for energioverføring på store og små maskiner.
I anleggsmessas barndom var wiregravere fortsatt produksjonsmaskiner, og hydrauliske gravemaskiner kom inn som nymotens rare greier.
For ikke å snakke om Brøyt! I dag som pent oppussede veteranmaskiner. I begynnelsen var brødrene Søyland selv stjerner blant utstillerne, og Brøyt var selve legemliggjøringen av siste skrik i anleggsmaskiner.
Husk det når du går inn porten på Vei og Anlegg til våren.

Eller glem det, og gled det over alt det nye du får se og alle hyggelige mennesker du møter. Kanskje vi snakkes der til våren?