Nå ruller Polaris sin elektriske UTV inn i Norge. På Vei og Anlegg vises for første gang en versjon av Ranger XP Kinetic som kan være ekstra nyttig.

Tekst: Jørn Søderholm
– Ranger XP Kinetic er akkurat som Ranger med forbrenningsmotor. Den er like sterk, minst! Den laster like mye, trekker like mye henger og tar seg akkurat like godt fram som andre Ranger. Den eneste forskjellen er at Ranger Kinetic er elektrisk, med de fordelene det medfører.
Det sier Annica Grip Haglev i Polaris Norway.
Elektrisk Polaris Ranger
I fjor lanserte Polaris for første gang den elektriske versjonen av sin UTV Polaris Ranger. En velkjent to- og treseters UTV som gjennom årene har funnet sin nisje som blant annet interntransport på norske anlegg. Ranger kommer i flere ulike størrelser og versjoner, med både bensin- og dieselmotor. Felles for dem alle er blant annet god lasteevne og fremkommelighet – og at de er morsomme å kjøre.
Nå kommer utvides sortimentet med den elektrisk drevne Ranger XP Kinetic, som fikk sin premiere her til lands i fjor høst.
– Ranger-modeller er kjent for sin ekte 4×4, gode kjøreegenskaper og utstyr av høy kvalitet. Denne modellen er spesielt designet for å møte behovene til bedrifter som ønsker å redusere sine driftskostnader og nå sine grønne mål, sier Polaris Norway i en pressemelding.

Batteri og rekkevidde
Den elektriske Kinetic-versjonen har altså de samme kapasitetene i last og trekk, og byr i tillegg på et par knepp vassere akselerasjon og et betydelig enklere vedlikehold enn versjoner med forbrenningsmotor. Om du har tatt skrittet fra bensin- eller dieselbil til el-bil vil du allerede ha stiftet bekjentskap med den forskjellen.
Ved første lansering i fjor høst kom Polaris XP Kinetic Premium, med et batteri på 14,9 kWh og ca 70 km rekkevidde. Nå i våres kommer Ranger XP Kinetic Ultimate, med et dobbelt så stort batteri på 29,8 kWh. Det gir maskinen en oppgitt rekkevidde på 130 kilometer.
– Vi kommer til å ha med den nye Ultimate-versjonen på Vei og Anlegg. Det blir første gang den vises for et norsk publikum, sier Annica Grip Haglev.
Akkurat hvor langt man kommer med den elektriske UTV-en i praksis vil naturlig nok variere med last, terreng, temperatur og hvor hard du er på høyrefoten.


Nyttelast og tilhenger
Maskinen har en nyttelast på 567 kg og kan trekke 1134 kg henger. Den elektriske Ranger XP Kinetic har en innebygget 6kW lader, og batteriet lades fra en helt standard 230V kontakt.
Den elektriske Ranger XP Kinetic vil nok finne innpass på diverse utslippsfrie anleggsplasser. Med lave driftskostnader, enkelt og rimelig vedlikehold og enkel bruk bør den kunne komme til nytte – og glede – i et bredt spekter av bruksområder.
Og du ser den altså først på – trommevirvel – Vei og Anlegg 2024!