Inge Syvertsen på gjenvinningsstasjonen sikter kompost med en ny, elektrisk trommelsikt. Det sparer miljøselskapet IVAR IKS både penger og og utslipp på. Stadig flere kjører knuse- og siktemaskiner helt elektrisk i pukkverk, miljøstasjoner og på anlegg.

Inge Syvertsen på gjenvinningsstasjonen sikter kompost med en ny, elektrisk trommelsikt. Det sparer miljøselskapet IVAR IKS både penger og utslipp på. Stadig flere kjører knuse- og siktemaskiner helt elektrisk i pukkverk, miljøstasjoner og på anlegg. Fordelene ved el-drift blir spesielt store når produsentene fjerner hydraulikken fra maskinene.

Tekst og foto: Jørn Søderholm

SELE, SANDNES: – Mye bedre! Den er kraftigere og har større kapasitet enn den gamle. Veldig miljøvennlig er den også. Da passer det bra at den er grønn.

Inge Syvertsen - IVAR IKS - med
Inge Syvertsen i IVAR IKS med kontakten som kobler Neuenhauser trommelsikten til den 135A sterke el-kursen.

Inge Syvertsen gir den grønne Neuenhauser-maskinen et klapp på maskinromsluka. Han er driftstekniker hos miljøselskapet IVAR IKS, på Sele gjenvinningsstasjon i Sola kommune. IVAR IKS er et interkommunalt selskap med ansvar for vann, avløp og gjenvinning i de 12 eierkommune i Sør-Rogaland.

Maskinen er en Neuenhauser NH6020E, en trommelsikt som brukes til å sikte kvernet kompostmasse. Syvertsen og IVAR IKS har laget en egen blanding av kompostjord og sand, som har blitt populær blant privatkunder og entreprenører som jordforbedring i park og hage.

Den elektriske trommelsikten erstattet nylig en mindre, dieseldrevet trommelsikt fra år 2000. Dieselmotoren er borte. I stedet drives maskinen av en elektromotor.

Neuenhauser 6020E
Neuenhauser 6020E, en trommelsikt som brukes til å sikte kvernet kompostmasse.

Elektrisk på gjenvinningsstasjon

Syvertsen laster trommelsikten med en Cat 950M hjullaster av relativt ny dato. Den går på diesel, men Syvertsen regner med at den vil erstattes av en elektrisk hjullaster når tiden kommer til å bytte.

– Hvorfor elektrisk?

– Fordi IVAR IKS skal være mest mulig miljøvennlig. Vi er jo en miljøbedrift. Alt av utstyr og biler byttes til elektrisk der det er mulig, og når det er gammelt nok til å byttes, sier Syvertsen.

– Hva er forskjellen i hverdagen med den nye maskinen? Bortsett fra at den er større og sterkere, da…?

– Å dra ut den skjøteledningen. Omtrent som når man skal klippe hekken hjemme. El-driften gjør at vi må tenke oss om en ekstra gang hvis vi skal bruke maskinen et annet sted på området. Man må bare passe på at det er strøm tilgjengelig der. Ellers er det ingen utfordringer ved elektrisk drift. Bare fordeler, sier Inge Syvertsen.

Neuenhauser fra Fredheim Maskin

Trommelsikten drives fra en 125A kurs.

Trommelsikten er levert til IVAR IKS av Fredheim Maskin AS, en av landets fremste leverandører av mobile maskiner for knusing, sikting, sortering og transport av masser. Fredheim Maskin har over 10 års erfaring med elektriske og hybride driftssystemer på slike maskiner.

Einar Lillebø og Inge Syvertsen
Einar Lillebø (t.v) fra Fredheim Maskin AS er innom Inge Syvertsen hos IVAR IKS for å sjekke om Neuenhauser trommelsikten fungerer som den skal.

Noen norske entreprenører og miljøselskaper har vært tidlig ute, men nå har det norske markedet for alvor begynt å få øynene opp for fordelene ved drift basert på elektrisk energi i stedet for at hver maskin skal ha sin egen dieselmotor.

Elektrisk i pukkverk

– Ja, det er veldig hyggelig å se. Veldig mange velger nå elektriske maskiner. Dels for å være klar til drift på nettstrøm der det er tilgjengelig, men spesielt for å kunne koble flere maskiner til én motor. Det gir store økonomiske fordeler og reduserer utslipp også der nettstrøm ikke er tilgjengelig ennå, sier daglig leder Per Olav Fredheim i Fredheim Maskin.

Han melder om en tydelig tendens til at flere ønsker å ta det siste steget til full nettstrømdrift, men at det ofte skorter på den praktiske gjennomførbarheten ute i felt.

Fredheim Maskin leverer maskiner fra Keestrack, Neuenhauser og Sandvik Mobiles. Stasjonære knuse- og siktemaskiner i større pukkverk har i stor grad “alltid” vært elektrisk drevet, mens mobile maskiner som oftest har fått energi til en hydraulisk drivlinje fra en dieselmotor.

Hele produksjonslinjer drives elektrisk, med strøm fra nett eller felles gen-set der det ikke er tilstrekkelig nettstrøm. Generatorene er de to hvite boksene midt på bildet.

Keestrack først med hel-elektrisk i knusing og sortering

Keestrack var tidlig ute med å bytte til elektrisk drift. Ikke bare ved å hive ut dieselmotoren til fordel for en elektromotor, men ved å legge om til en helelektrisk drivlinje i maskinen. Det vil si at alt av knusere, vibratorer og transporbånd drives av elektromotorer i stedet for hydrauliske motorer.

– Elektrisk drift har en veldig god virkningsgrad, forutsatt at hele drivlinjen er elektrisk. “Hybrid-elektriske” maskiner der elektromotoren driver en oljepumpe og hydraulisk drivlinje mister mye av virkningsgraden i den overgangen. Det snakkes mye om elektriske maskiner, men for lite om virkningsgrad. Det ser vi nå at flere er i ferd med å bli klar over, sier Fredheim.

Neuenhauser leverer sikte- og sorteringsmaskiner for helelektrisk drift. Keestrack leverer knuse- og siktemaskiner som er bygget helelektrisk, og der den elektriske energien leveres fra nett eller fra dieselaggregat der det trengs.

Dieselaggregatet kan stå på selve maskinen eller løftes av, og kan dessuten leveres som en separat selvkjørende enhet på belter. Én motor leverer strøm til flere maskiner i en produksjonslinje. Dette er en type oppsett som nå er et stadig vanligere syn, også på steder som mangler tilstrekkelig nettstrøm.

Per Olav Fredheim
Per Olav Fredheim. Her på en Keestrack motor som leverer strøm til flere produksjonsenheter i et pukkverk. Dieseltanken holder til en måneds produksjon.

Dyrere men billigere i drift

Elektriske maskiner er noe dyrere enn tilsvarende dieseldrevne maskiner. For noen av Fredheim Maskins kunder er utslippskutt og miljøfordelene ved elektrisk utstyr den største drivkraften til å ta den kostnaden. For de fleste er det de økonomiske fordelene i driften som veier tyngst. De koster nemlig mindre i både drift og service, og står seg bedre i annenhåndsverdi.

– De fleste ser at driftskostnader er viktigere enn investeringen. Om du kan halvere driftskostnadene og redusere servicekostnadene til et minimum, så gjør det ikke noe om investeringskostnaden er ti prosent høyere.

– Hva er erfaringene når det gjelder servicekostnader på de eldste maskinene, som nå er ti år gamle?

– Mye lavere servicekostnader. Elektriske komponenter har lengre levetid enn hydrauliske. Det har vi fått bekreftet på de eldste. De har også betydelig høyere annenhåndsverdi enn tilsvarende maskiner med hydraulikk og dieselmotor.

– Er det noe du ser i dag – etter ti år med elektrisk – som overrasker deg?

Zero range – drift uten olje

– Ja, det er fortsatt noen som sverger til tradisjonelle løsninger. Selv om tallenes tale er tydelig. Men det går riktig vei, sier Per Olav Fredheim.

Det norske og skandinaviske markedet var først ute internasjonalt med å ta i bruk elektrisk utstyr. Nå har den skandinaviske tenkemåten begynt å bre om seg.

– Keestrack har gått opp løypa og vært tidlig ute. De har nå et komplett utvalg av “Zero-maskiner”, som er klare for nettstrøm og drives uten olje. Over 80 prosent av det som selges i dag i Skandinavia er fra “Zero-range”. Resten av Europa kommer etter. Det er en utvikling der er moro å være med på, sier Fredheim.

Elektrisk også fra Sandvik

Nå kommer også de første maskinene med elektrisk drift fra Sandvik. Den aller første Sandvik UJ443E står allerede på tomta hos Fredheim Maskin, og får sin premierevisning for bransjen under Fredheim Maskins kundearrangement Oktoberdagene i midten av oktober 2023.

Keestrack Zero maskiner leveres med et serviceintervall på tre år (!) eller 5 000 timer. Ingen årlig service, og ingen olje- eller filterskift mellom servicene. Elektrisk drevne maskiner er også mindre ømfintlige for vær, temperatur og klima enn sine dieseldrevne fettere og kusiner. I kulde er de klare til drift umiddelbart uten behov for oppvarming, og i varme trengs ingen kjøling fra støyende kjølevifter.

På Vei og Anlegg 2024 i april kan du se og høre mer om Keestrack, Neuenhauser og Sandvik maskiner hos Fredheim Maskin.