Mange holder seg inne i varmen når kulda biter seg frast. Utemekanikerne i anleggsbransjen har ingen valg: Service og reparasjoner må gjennomføres, uansett vær. Vi møtte mekanikerne Victoria Ejersbo og Simen Sandviken i Hesselberg. Her er deres beste triks for å holde en hel arbeidsdag ute i kulda.
Tekst og foto: Jørn Søderholm
MINNESUND: Januar startet som en god, gammeldags januar. Full vinter over det meste av landet, med temperaturer godt over på den blå delen av skalaen og med hvit nedbør i tildels rikelig monn. I overkant rikelig, vil noen kanskje si.
Når gradestokken kryper ned i bånn og farevarslene står i kø, da vil mange sette pris på å kunne dra på litt ekstra med varme og betrakte herligheten gjennom minst ett lag med glass. Noen av oss har ikke den muligheten. Ikke av tvang, men av sitt eget frie yrkesvalg.
Utemekanikere i anleggsbransjen er blant dem. Vi ble med utemekanikerne Victoria Ejersbo og Simen Sandviken i Hesselberg ut på jobb en blåkald januardag.
– Den beste jobben av alle! Å jobbe som utemekaniker er så utrolig variert og fritt. Man styrer mye av dagen selv. Ikke én dag på jobb er lik den andre. Her er det hele tida noe nytt, sier Victoria Ejersbo (20).
Vi møter henne på et gårdsområde litt oppe i Minneåsen ovenfor Minnesund. Temperaturmåleren i bilen vandrer mellom 15 og 20 kuldegrader på vei opp hit, og har lagt seg på 17 når vi stopper bilen.
Ny i jobben
Kollega Simen Sandviken (20) har kommet noen minutter før henne. Han har begynt i jobben for bare noen få dager siden, og skal jobbe sammen med Victoria noen dager for å komme inn i systemer og produkter Hesselberg bruker i service på kundenes maskiner.
De kjører hver sin Sprinter servicebil, et lite verksted på hjul. Baki bilen suser det godt i en dieselvarmer. Akkurat den er noe av det viktigste de har i bilene sine nå om dagen.
– Trives veldig godt med dette. Det er en jobb litt utenfor A4-livet. Det passer meg bra, sier Simen.
Han begynte som utemekaniker hos Hesselberg første arbeidsdag i januar. Fram til jul jobbet han på et verksted ikke så langt unna, der han også gikk læretida og avla fagprøven som anleggsmaskinmekaniker i fjor sommer. Også Victoria avla fagprøven i fjor sommer. Læretida i anleggsmaskinmekanikerfag gikk hun på verkstedet hos Hesselberg.
Da hun fikk tilbud om å begynne som utemekaniker takket hun ja på flekken.
– Er ikke utemekanikerjobben litt ensom? Du reiser rundt på jobber stort sett alene, og må greie deg selv uansett hva du møter?
(Artikkelen fortsetter under videoen)
Utemekaniker på anleggsmaskiner
– Langtifra. Vi har akkurat det samme gode miljøet blant kollegaene uansett om man jobber inne på verkstedet eller ute i felt. Når man støter på noe ukjent så skal man jo prøve å finne ut av det. Men hvis man står fast, så er det bare å ringe. Det er alltid en kollega som kan hjelpe. Enten der og da på telefon eller han kjører ut til maskinen, sier hun.
Mekanikerfaget er fortsatt et mannsdominert fag og yrke, men nå i 2024 har vi stadig flere jenter i denne bransjen. Arbeidskraften og kunnskapen trengs, og det finnes ikke én eneste arbeidsoppgave gutta kan gjøre bedre enn jenter.
Men det er fortsatt noen som henger igjen på å tilpasse seg et mangfoldig arbeidsmiljø, på lik linje med andre bransjer og yrker: Victoria opplevde som lærling å møte på folk som mente at jenter ikke har noe på et verksted å gjøre. De holdningene ble fort satt på plass.
– Det tar tid, men vi er på vei mot bedre holdninger. Sjefer er viktige der, og det er viktig å ha god kommunikasjon med sjefen sin. Vi er utrolig heldige som har den sjefen vi har. Han fortjener virkelig skryt for den jobben han gjør, sier Victoria.
De dinosaur-aktige holdningene har hun heldigvis sett lite til som utemekaniker.
– Denne bransjen er så full av trivelige folk overalt. Det er moro å se hvordan man blir ønsket velkommen når man svinger inn til maskinen med servicebilen, sier hun.
Oppe i Minneåsen skal hun og Simen gjøre service på en Komatsu 6-tonner. Den beskjedne maskinen står beinfrossen i kulda. Motoren starter lett. De to mekanikerne løfter maskinen på skjæret og skuffa. Når beltene henger i lufta kan de kjøres noen minutter, sånn oljen i beltegiret (**ER DET RIKTIG ORD?**) får litt sirkulasjon på seg og blir mulig å tappe av for å skifte.
Service i kulde
Servicepunktene utføres kjapt og effektivt. Det som tar tid er å få opp temperaturen på oljene og få åpnet ulike luker, filterholdere og kraner. Du vet sikkert selv litt om hva 15-20 minusgrader gjør med denslags.
Mange av oss andre kan gjøre jobben vår i komfortabel temperatur, også når gradestokken er mørkeblå ute. Enten vi sitter på kontor med vifteommen bak ræva eller i hytta på maskin eller lastebil, med klimaanlegget innstilt på steady 24 grader varmegrader.
Victoria, Simen og alle de andre heltene i servicebiler har ikke den muligeten. Hvordan gjør de det på de kaldeste og jævligste dagene?
– Hansker er viktig. Varme hansker! Det er lurt å ha fire-fem par hansker liggende foran varmeren baki bilen. Å skifte hansker ofte er viktig for å unngå å bli kald. Hvis man først blir kald er det vanskelig å bli varm igjen, sier Victoria.
Gode raggsokker er også viktig! Selv er hun spesielt glad i raggsokker av den typen Forsvaret bruker.
Bruker dieselvarmeren aktivt
Hun bruker varmeren i bilen aktivt også til å få andre sider av jobben til å gli lettere – bokstavelig talt.
– Oljer holder seg bedre flytende når dunken står foran varmeren en stund, sier hun.
Simen kunne ikke vært mer enig. Også han har mange par hansker, og bruker varmeren aktivt til å varme opp både hansker, klær, verktøy og deler.
– Det handler om planlegging. Er du god til å planlegge kan du du jobbe ute kjempelenge også når det er kaldt. Er du dårlig til å planlegge går det til helvete med én gang. Da blir det fort så kaldt at du ikke orker, sier han.
– Har det vært dager med så bedritent vær at du skulle ønske du jobbet inne på verksted i stedet?
– Det skjer titt og ofte, dét. Men det er bare å få på seg klær og få det gjort. Det er ikke noe spørsmål en gang, sier Simen Sandviken.
– Nei, ikke egentlig. Når du får én dag med godt vær, så glemmer du med én gang de 2-3 dagene du akkurat har hatt med dårlig vær, supplerer Victoria.
De greier seg altså fint i kulda, også når temperaturene blir mørkeblå. Men det er ikke fritt for at de gleder seg til våren – inkludert en titt innom Vei og Anlegg i slutten av april.