Arve Brekkhus – bygg.no

Onsdag 11. mai klokken 10.00 er et tidspunkt messesjef Tone L. Grøstad i Maskingrossisternes Forening (MGF) har sett frem til lenge – da kan hun ønske velkommen til den 17. utgaven av Vei og Anlegg.

Tone ML Grøstad bilde
Tone L. Grøstad, direktør i Maskingrossisternes Forening

På grunn av pandemien har man måtte utsette messen to ganger, men nå vil den gå av stabelen, og Grøstad kan vise til smekkfulle haller og stor interesse rundt arrangementet.

– Snart begynner riggingen i hallene på Norges Varemesse (Nova Spektrum) på Lillestrøm, og vi kan love mange hundre blanke og skinnende maskiner som viser vei for fremtidens anleggsbransje, sier Grøstad til Byggeindustrien.

Totalt er det funnet plass til 190 utstillere på messen, og hver eneste kvadratmeter er utnyttet i hallene, i tillegg til noen områder på utsiden av anlegget på Lillestrøm. Totalt kan de skilte med et utstillingsområde på 26.000 kvadratmeter inne og et par tusen kvadratmeter utendørs.

– Det er lenge siden vi var utsolgt, og det er satt opp ventelister på aktører som vil inn og vise frem sine produkter. Det er dermed stor interesse rundt messen blant leverandørene og vi merker nå og stadig økende pågang og interesse fra besøkende som melder sin ankomst i mai, legger Grøstad til. Hun ser nå frem til å kunne åpne dørene på messen, som for første gang blir arrangert på Nova Spektrum, tidligere Norges Varemesse.

Nordens største


Vei og Anlegg, som er Nordens største anleggsmesse, har en lang historie på Hellerudsletta, men styret fant etter forrige messe ut at tiden var inne for å flytte hele arrangementet innendørs.

– Dette ble gjort etter en spørreundersøkelse av både utstillere og besøkende, og det var et klart flertall for å flytte messen innendørs. Dette er ikke minst noe som de større utstillerne også har ønsket for å kunne være med i samme format også fremover. Vi var kommet til et punkt der vi kunne risikere å miste mange av utstillerne om vi fortsatte ute. Det har blant annet vært utfordringer med rigg, vær og logistikk. Ved å flytte innendørs til Nova Spektrum vil dette bli bedre. Dette gir oss langt større forutsigbarhet og gode rammer for utstillingen, både for utstillerne og ikke minst de besøkende. Vi har her tilgang på store og velegnede arealer under tak, slik at været ikke vil spille en rolle slik vi opplevde tidligere. Nå kan vi ha forutsigbare rammevilkår, gode transportmuligheter til Oslo sentrum og Gardermoen, både med bil og tog, og gode parkeringsfasiliteter, utdyper Grøstad.

Hun forteller at tilbakemeldingene fra markedet har vært positive til flyttingen, som gir mer forutsigbare rammer.

Stor logistikkjobb

Med 190 utstillere og flere hundre maskiner er det en stor logistikkjobb for å få alle maskinene til messeområdet og inn i hallene.

– Det er stort puslespill som skal på plass. Men vi har med oss en dyktig arrangør og utstillere som er vant med å takle logistikkmessige utfordringer, så dette kommer til å gå veldig bra. Vi har også fått med oss en erfaren person fra bransjen som skal bistå i planleggingen av arbeidet. Det er de store maskinene, og ikke minst det beltegående utstyret, som skal på plass først, før de mindre maskinene bli kjørt inn gjennom portene, sier hun.

Grøstad lover at alt skal stå klart til messestart, og at publikum har mye spennende å se frem til.

Det vil bli stilt ut en lang rekke både store og små maskiner på messen. Flere av de store aktørene som tradisjonelt har stilt med store utstillinger på Hellerudsletta, har også booket store arealer i Nova Spektrum.

– Vi har flere store stands, og størst er Volvo, som har en utstilling på nær 3.000 kvadratmeter, sier Grøstad.

Mange nyheter

Messesjefen sier Vei og Anlegg er ment å være en arena for hele verdikjeden i anleggsbransjen.

– Dette skal dermed være en utstillingsplass for byggherrer, statelige etater, kommuner og fylkeskommuner i tillegg til de private virksomhetene i alle deler av bransjen, sier Grøstad.

Det er varslet flere nyheter, også verdenslanseringer på messen, og hun kan love mange spennende grønne og utslippsfrie maskiner på årets arrangement.

– Dette er en trend som stadig forsterker seg her i Norge, og importørene har vært flinke til å skaffe fossilfrie og utslippsfrie maskiner til sine utstillinger. Det er helt klart et stort marked innen dette feltet i det norske anleggsmiljøet, sier hun. Men Grøstad er rask med å understreke at det vil bli veldig mye spennende for de som er mest glad diesel på messen også.

– Dieselmaskinene vil fortsatt dominere på utstillingene, slår hun fast.

Grøstad ønsker også å understreke at selv om utstillingen nå har en ny lokasjon innendørs, vil kulturen, rammen og stemningen på messen bli den samme som før.

– Alle kan komme slik de er, gjerne i arbeidsklær. Dette skal ikke være en messe som domineres av folk i dress, Vei og Anlegg skal beholde sin identitet, noe som betyr at alle er velkomne, sier hun.

Som tidligere vil det være gratis adgang.

– Og vi vil ha normal serving som vi kjenner igjen fra før, legger hun til.

En dag mindre

Messen er i år åpen fra onsdag til og med lørdag.

– Vi arrangerer dermed messen med én dag mindre. Erfaringene tilsier at søndag var forholdsvis dårlig besøkt. Dette er en beslutning vi har fått gode tilbakemeldinger på, legger Grøstad til.

Målet er å samle like mange besøkende som før, noe som betyr rundt 20.000 besøkende.

Flere seminarer

I tillegg til utstillingen vil det også bli flere faglige seminarer og samlinger på arrangementet.

11. mai er det klart for ungdomsdagen for skoleklasser. Her vil Vei og Anlegg sammen med UNG 300 sette fokus på rekruttering til anleggsmaskinmekaniker- og anleggsmaskinførerfagene. Her blir det flere foredrag fra unge som har valgt et yrke innen anleggsmaskiner, og som har ulike veier frem til sine yrkesvalg.

Foto: Njål Hagen Anleggsmaskinen – UNG300 v/Pekka Lundefaret

Les også: UNG 300 skal øke yrkesstoltheten og redusere utenforskap

12. mai vil det blir arrangert en markedsdialog mellom kommuner og anleggsbransjen rundt tematikken utslippsfrie anleggsmaskiner. Mange norske byer har satt ambisiøse klimamål, og disse byene vil skifte ut dieselmaskiner med elektrisk utstyr uten klimagassutslipp. Nå inviterer Oslo kommune sammen med flere andre store kommuner til dialog om veien videre. Oslo kommune har kartlagt maskinparken, og de fant nesten 2.000 små og store maskiner i sin park. Nå skal alt fra gressklippere og løvblåsere til gravemaskiner, traktorer, tråkkemaskiner og lastebiler byttes ut frem mot 2025. Oslo har også innført minstekrav om utslippsfritt fra 2025, når private bedrifter jobber på oppdrag for kommunen. Leverandørene har svart på Oslos utfordring, og i år kan tilbudet av store elektriske gravemaskiner mangedobles. Men er markedet modent for et minstekrav om utslippsfri byggeprosess i 2025? På messen vil partene samles for å se på hvilke løsninger som faktisk finnes i markedet.

12. mai inviteres det også til et seminar om Grønn Anleggsektor. Her vil man ha et nasjonalt og internasjonalt fokus. Det er flere utenlandske aktører som er med for å diskutere nullutslippsmål innen anleggssektoren.

13. mai inviterer Statens vegvesen inn til leverandørkonferanse om store nullutslippsmaskiner. Statens vegvesen har mål om å halvere klimagassutslippene fra anleggsvirksomheten mot 2030, og inviterer til dialog med bransjen om hvordan man kan realisere betydelige kutt i utslippene, og sammen har de med seg Bane Nor, Nye Veier og Oslo kommune, og retter seg inn mot segmentet store anleggsmaskiner.

Velkommen til Vei og Anlegg 11.-14. mai – GRATIS inngangsbillett