I “all hemmelighet” har en av de viktigste maskin-nyhetene i 2024 allerede kommet til Norge. Her er Komatsus nye, fabrikkbygde elektriske PC 210 gravemaskin. På nyåret skal den ut på testing i utleie. – Elektrisk men i fabrikkbygget kvalitet. Dette blir spennende, sier Per Erik Pedersen, Morten Knutsen og Malin Nygård hos Hesselberg.

Tekst, foto og video: Jørn Søderholm

Vi begynner å bli “vant” til elektriske gravemaskiner. Det norske utleie- og entreprenørmarkedet har strukket skuffespissen så langt det går, og er blant de fremste i verden i å utvikle og ta i bruk elektrisk drift på anleggsmaskiner.

Så tidlig at utvikling og drift gjerne går hånd i hånd. Det betyr blant annet elektrifiseringen består i at konvensjonelle maskiner bygges om til batteri- og/eller kabeldrift, på maskiner som har kommet ut av fabrikken som dieselmaskiner.

De minste maskinene har etterhvert begynt å bli fabrikkbygget, mens de større maskinene elektrifiseres gjennom slik ombygging.

Helt til akkurat nå, rett før jul i 2023.

Elektrisk Komatsu PC 210

Komatsu PC 210 Electric

– Ja, dette er en elektrisk Komatsu PC 210. Den er bygget som elektrisk på fabrikk. Det er den første i Norge, og én av seks som har kommet til Europa. Alle seks skal gå i testing i tre år hos store entreprenører. Deretter skal de tilbake til fabrikken i Japan for en grundig dissekering og gjennomgang. Dette er er ordentlig moro å være med på, sier Per Erik Pedersen.

F.v. Morten Knutsen, Per Erik Pedersen og Malin Nygård i Hesselberg.

Han er COO og øverste leder i salgsorganisasjonen i Hesselberg, importør av Komatsu anleggsmaskiner.

Til sommeren kommer enda en spennende elektrisk nyhet hos Hesselberg. Mer om det lenger ned.

Pedersen var selv til stede på tomta sammen med driftssjef Morten Knutsen, kommunikasjonspartner Malin Nygård og mange andre i staben da transporten fra Storbritannia med den spesielle maskinen rullet inn på tomta ved nybygget på Lindeberg utenfor Oslo.

Den ser ut som en helt vanlig PC 210, en av de mest solgte dieseldrevne maskiner hos Hesselberg gjennom årene. Men altså med batteripakke og elektromotor bak hytta i stedet for dieselmotor, renseanlegg og tanker til diesel og Adblue. Det er ingen prototype og ingen ombygging etter ankomst til Norge.

Erik Lyngar - Hesselberg
Jo, den er elektrisk, bekrefter brand manager Erik Lyngar i Hesselberg.

Fabrikkbygget el-maskin

– Vi får denne første maskinen fordi det norske markedet har store krav til gravemaskiner, og fordi vi er langt framme på elektrisk. Den store forskjellen på denne og andre større el-maskiner er at den er bygget som el-maskin fra grunnen, på maskinprodusentens fabrikk. Her skjer det ingen ombygging. Maskinen er klar til elektrisk drift umiddelbart. Inkludert klargjøring for tiltrotator, sier driftssjef Morten Knutsen.

Hvordan er det med driftstid, batterikapasitet, lading og sånn? Jo, nå skal du høre…

210-en kommer med en batterikapasitet på 450 kWh. Det skal etter sigende hold til 6-7 timers drift. Med lading i lunsjen skal det dermed kunne hold en arbeidsdag. PC 210E blir utstyrt med CCS-kontakt for hurtiglading, som skal kunne lade batteriet fra 20 til 80 prosent på to timer.

Selgerne og andre hos Hesselberg har begynt å bli vant til å få spørsmål om hvor el-maskinene blir av. For litt siden kom Komatsu selv med nyheten om lille E33, en tretonner som er Komatsus første elektriske fabrikkbygde maskin. Først lansert i november, og skal etter sigende være mulig å bestille med hytte fra nå i januar 2024.

Komatsu PC 210 Electric
Erik Lyngar undersøker maskinen etter ankomst.

Testing gjennom utleie

Fullt så klar til salg er ikke den elektriske 210-en, selv om det altså er en fabrikkbygget maskin. Maskinen skal – i likhet med sine fem “søstre” – ut til grundig testing hos krevende entreprenører. Det skal Hesselberg organisere gjennom utleie. Maskinen skal leies ut til kunder som ønsker å prøve nyheten. Den første utleiekunden som får den ut i drift er en entreprenør i Oslo-området.

– Mange kunder er interessert i å leie den for testing. I utviklingsfasen har vi fått viktige innspill fra en entreprenør på Østlandet. De er en proaktiv og positiv kunde som er vant til elmaskiner. Dessuten holder de til sentralt på Østlandet. Det er nært oss, sånn at vi kan reagere kjapt hvis det trengs, sier Knutsen.

Se video med den første maskinen

Hesselberg er enn så lenge hemmelighetsfulle om hvem denne kunden er. Der skal maskinen i alle fall gå i ca tre måneder. Deretter skal den “hjem” til Hesselberg igjen, for en lett gjennomgang og klargjøring til Vei og Anlegg.

— Yes. Denne maskinen skal vi ha med til messa. Det blir et høydepunkt å få vise den fram der. Det gleder vi oss til, sier kommunikasjonspartner Malin Nygård.

Elektrisk Komatsu 15-tonner

Til sommeren får den elektriske PC 210-en selskap av enda en interessant elektrisk fabrikkbygget Komatsu: PC 138, i den viktige 14-15 tonns-klassen. Her får den norske importøren én av bare fire maskiner som kommer til Europa til sommeren.

– Den største etterspørselen etter elektriske maskiner ser vi innen “bymaskiner” og typiske maskiner til eksempelvis parkbruk. Både PC 33E og 138E svarer godt på det. 210-en er en større maskin, i en svært populær vektklasse. Vi er spent på å se hvordan etterspørselen blir her, sier Per Erik Pedersen.

At maskinen er fabrikkbygget er så viktig å få fram at han gjentar det flere ganger. En liten innrømmelse kommer han også med:

– Uansett hvilken størrelse det er, så kundene vite at dette er fabrikkbygde maskiner i gjennomprøvd kvalitet. Det har nok gått litt sakte med å få elektriske maskiner fra Komatsu. Men kundene har vært tålmodige og positive til å være med på utvikling. Nå får de uttelling. Dette er de første fabrikkbygde el-maskinene i den samme Komatsu-kvaliteten kundene kjenner så godt, sier Pedersen.

I hytta er det igjenkjennbart.
Malin Nygård, Morten Knutsen og Erik Lyngar hos Hesselberg
Fv. Malin Nygård, Morten Knutsen og Erik Lyngar hos Hesselberg. Den nye elektriske PC 210 Electric bak.